VŠFS v Praze potvrdila moderní a perspektivní aktivity v mezinárodní spolupráci v rámci ERASMU+ KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education.
Ve dnech 9. a 10. září 2024 se konal na VŠFS v Praze kurs Design Thinking pod vedením mezinárodně uznávaného lektora Adama Brocka. Byl to v pořadí třetí workshop v rámci mezinárodní spolupráce VŠFS s Univerzitou sv. Cyrila a Metoda v Trnavě /Slovensko/, Univerzitou de Navarra /Španělsko/ a Business and Technology Univerzitou vTbilisi /Gruzie/.
Workshop byl zaměřen na akademické pracovníky a studenty naší univerzity, aby ve dvou dnech si prohloubili účinnost kreativity v praxi a rozšířili svoje myšlení o inovativní a kreativní pohledy na daný problém či úkol. Celý workshop se nesl v pohodovém výkladu lektora Adama Brocka a v rozsáhlé diskusi na probíraná témata a úkoly.
První den workshopu byl věnován převážně kreativnímu myšlení, kde na konkrétním zadání „Navrhni lepší učebnu“ si účastnici prověřili svůj kreativní potenciál. Účastníci projevili značnou perspektivu v kreativních přístupech při řešení daného zadání a rozsáhlou diskusí prokázali schopnost si tento přístup uvědomit a osvojit.
Druhý den workshopu se zaměřil na teoretické ukotvení zážitků z prvého dne a následně celý proces si účastníci zopakovali na dalším zadání, prověřující jejich kreativní přístupy. V rámci výkladu byly představeny jednotlivé fáze procesu Design Thinking, které vyústily v další rozsáhlou diskusi o přínosech, efektivitě a dopadu umělé inteligence na každodenní život a na schopnosti člověka.
Toto hluboké ponoření se do podstaty zadání výrazně ovlivnil celkový průběh workshopu. Účastníci si osvojili nové přístupy při řešení konkrétního zadání a prohloubili si svoje analytické schopnosti, což jim umožnilo daleko lépe identifikovat klíčové otázky a formulovat přesnější zadání či úkoly.
Workshop ukázal účinnost měkkých a digitálních zručností ve vysokoškolském vzdělávání. Aleš Hes z katedry Ekonomie a managementu, spoluorganizátor workshopu a partner projektu zhodnotil celou akci velmi pozitivně slovy: "tento workshop ukázal, že Design Thinking dokáže oslovit široké spektrum lidí bez ohledu na věk nebo profesní zázemí. Diskuse byly obohacující a přispěly k vytvoření skutečného inspirativního prostředí, které podporovalo inovativní myšlení a spolupráci“.
Workshop byl jeden z výstupů mezinárodního projektu 2022-1-SK01-KA220-HED-000089101: Design Thinking as a method of soft skills and digital skills development in higher education to increase employability, který podporuje rozvoj měkkých a digitálních zručností ve vysokoškolském vzdělávání. Další workshop se uskuteční v roce 2025 na Business Technology University v Tbilisi v Gruzii.