section
On-line výuka jako univerzální recept?

On-line výuka jako univerzální recept?

17.05.2021

On-line výuka jako univerzální recept? Zeptali jsme se studentů.

Vysoká škola finanční a správní výzvu celosvětové pandemie nepochybně zvládla. Již v prvních týdnech pandemie přešla na on-line výuku, v zimním semestru  pak s podobným módem dopředu počítala a studentům nabídla i komfort nahrávaných přednášek. A jak ukazují pravidelně realizované ankety, uspěla.

Velmi nás potěšila vysoká míra účasti studentů na přednáškách, podle výsledků ankety se přibližně 90 % z nich on-line výuky účastnilo pravidelně. Podobně velká část studentů současně považuje naše přednášky za profesionální. 


 
Podobně vysoké procento jsme  zaznamenali i v otázce technické podpory výuky. Již zmíněné nahrávání přednášek s nadšením uvítalo téměř 80 % studentů. Skoro jakoby to vypadalo, že vysoká škola budoucnosti je vysokou školou virtuální, přes komunikační platformy. Studentům odpadá dojíždění, leckdy i tréma zeptat se před spolužáky, přednášky si pohodlně pustí, kdykoliv potřebují. Skoro… Když se totiž anketa dotkla otázky čistě on-line výuky, náhle se ukázala i jiná hlediska. Pro 60 % studentů je osobní kontakt s pedagogem nenahraditelný, což současně potvrzuje poptávku po naší kvalitní prezenční výuce.   
 

On-line výuku jako jedinou formu výuky by si zvolilo okolo 40 % studentů, ale pro obdobně velkou skupinu studentů je to jen těžko představitelné. 

Za pedagogy a pracovníky univerzity můžeme směle konstatovat, že živí studenti na chodbách, v učebnách i dalších prostorách budov školy jsou nenahraditelní. Chybí všem, od rektorky univerzity, která si na studenty vždy dokáže najít čas ve svém nabitém programu, až po recepci, která nemá komu poradit, ani koho navigovat v putování po chodbách naší univerzity. Nejvroucnějším přáním nejenom Vysoké školy finanční a správní, ale nepochybně všech univerzit a vysokých škol je návrat studentů na prezenční výuku.

Přesto bychom neměli na tu poměrně významnou skupinu studentů, pro které je bezkontaktní výuka příjemnější či pohodlnější, kterým prostě vyhovuje, zapomínat. Ovšem v návalu nadšení z toho, že to jde, se vytěsnilo, že on-line výuka je funkční alternativou, vlastně náhradním řešením majícím svá omezení. Že chceme-li nabídnout plnohodnotné studium v distanční formě, musíme respektovat nejenom platnou legislativu, ale i vnitřní potřeby studia. Překlopit rozvrh do on-line prostředí a nahrávat přednášky je skvělým pomocníkem v době krize, v časech normálnějších je však nutné vypracovat vhodné opory, nastavit tutoriály, přizpůsobit literaturu i možnosti konzultací. Vysoká škola finanční a správní si všechna tato úskalí uvědomila, uvědomila si ale také, že nenadálá situace otevřela dveře novým přístupům a rozhodla se zpracovat dva ze svých studijních programů pro distanční formu vzdělávání.

Marketingová komunikace a Ekonomika a management, v českém i anglickém jazyce, již byly podány k akreditaci. Oba s ohledem na výše zmíněné potřeby i s ohledem na potenciální cílovou skupinu zájemců o tuto formu studia. A uvědomme si, že pro řadu studentů z oblastí, odkud není, nebo nebude možné do Evropy přicestovat, to bude jediná schůdná varianta, jak získat vysokoškolské vzdělání na kvalitní zahraniční univerzitě. Nyní nezbývá než vyčkat, zda k celé problematice přistoupí stejně novátorsky i příslušné autority. O výsledku vás VŠFS jistě bude informovat.

Anketu otevřelo přes 1 100 studentů, do vyhodnocení bylo použito 723 odpovědí.