section
Pedagog VŠFS Petr Mach se stal europoslancem

Pedagog VŠFS Petr Mach se stal europoslancem

10.06.2014

Jeden z našich dlouholetých pedagogů, Petr Mach, dosáhl v letošních květnových evropských parlamentních volbách mimořádného úspěchu, když byl jako lídr Strany svobodných občanů zvolen do Evropského parlamentu. Položili jsme mu při této příležitosti několik otázek.

 

Dobrý den, pane Machu, gratulujeme k Vašemu úspěchu. Stát se jedním z 21 českých europoslanců je nejenom velký úspěch, ale také to bude klást velké nároky na Váš čas. Budete se do Bruselu stěhovat?
Opravdu se nechci stěhovat do Bruselu. Budu na jednání Evropského parlamentu dojíždět. Považuju za nutné, aby člověk, který má reprezentovat zájmy lidí žijících v České republice, sám žil v České republice. Podle mě si má člověk ponechat i své civilní povolání, aby se nestal na poslancování závislý a musel řešit i běžné problémy, které zde lidé řeší. Ukončím ale výuku na druhé škole, kde jsem dosud působil, to už bych opravdu nestíhal.

 

Z programu Svobodných je zřejmé, že podporujete existenci soukromého vysokého školství a placení školného na vysokých školách. To je často velmi kontroverzní téma. Ztotožňují se s ním Vaši voliči?
Není spravedlivé, aby třeba řidič kamionu platil prostřednictvím daní lidem studium ekonomie na státní škole. Řidič kamionu si také svůj řidičák platí sám nebo mu ho platí jeho zaměstnavatel. V  programu Svobodných je ale současně zrušení daně z příjmu. Takže lidem zůstanou peníze v kapse, aby si mohli zaplatit, co uznají za vhodné. Současně by se ale měl reformovat systém akreditací, aby školy byly svobodnější v nabídce oborů. Dnes se často studenti marketingu zbytečně učí některé makroekonomické modely, které jim k ničemu nebudou. Přál bych si, aby jednou studentům šlo více o znalosti a méně o titul.


Je podle Vás v dnešním světě vysokoškolské vzdělání nutnou podmínkou k úspěchu?
Určitě to není podmínka. Teď budu jako učitel mluvit trochu proti svým zájmům. Ale podle mě je to jeden z největších omylů, když Evropská unie stanovuje kvóty, podle kterých by měla skoro půlka lidí mít vysokoškolský titul. Mnoho řemeslníků a umělců je úspěšných bez vysoké školy. Mark Zuckerberg nebo Bill Gates také nedokončili vysokoškolské studium. Na druhé straně by sotva Zuckerberg vymyslel facebook, kdyby školu nezačal studovat. Mnoha studentům, kteří se pouští do magisterského studia, by ale bohatě stačil bakalářský obor, mnoha bakalářům by stačila obchodní akademie. Kdyby všichni studovali vysokou školu, bylo by to obrovské plýtvání! Na druhé straně vysoká škola mnoha lidem dá obrovskou hodnotu a znásobí jim jejich investici, dá jim spoustu znalostí, zkušeností i kontaktů. Mělo by se ale do našeho vysokého školství vnést více racionality.

 

Na Vysoké škole finanční a správní učíte předměty Mikroekonomie a Makroekonomie, oba v anglickém jazyce. Počítáte s přednáškami i v tom příštím roce, kdy budete vázán v Bruselu?
Ano, chci dál tyto přednášky vést. Dokončuji k nim i učebnici v angličtině, je to moje velká ambice připravit učebnici, která se studentům bude dobře číst a z které ekonomii jednoduše pochopí.

 

Předměty, které vyučujete, patří k těm nejtěžším, Vy s nimi navíc studenty seznamujete v angličtině. Jak Vaši studenti zvládají nároky těchto předmětů?
Připadá mi, že ti studenti, kteří si zvolili anglické obory, zvládají studium lépe, než ti, kteří studují v češtině. Mám možnost srovnávat výsledky obou skupin u státnic.

 

Na naší univerzitě působíte už nějakou dobu. Co byste vyzdvihl a je třeba i něco, co byste změnil?
Oceňuji, že byly odděleny státnice z ekonomie od ostatních předmětů, myslím, že je to lepší pro učitele i pro studenty. Líbí se mi, že škola pořádá i společenské akce. Byli jsme s přítelkyní Andreou na plese, kde jsme potkali řadu absolventů školy. Kdybych měl možnost něco změnit, asi bych ubral některé teorie v české magisterské ekonomii.
 
Gratulujeme ještě jednou k mimořádnému úspěchu a děkujeme za rozhovor.